Interview met Jeanine Kunze, oprichtster van Stichting ART CARD FOR CHARITY

 

Hoe ben je zo op het idee gekomen om deze Stichting op de richten?
Voorheen heb ik 19 jaar als vrijwilliger voor een Goed Doel gewerkt. De laatste jaren oefende ik daar de functie van bedrijfcoördinator uit, waarbij het mijn taak was kerstkaarten aan het bedrijfsleven te verkopen. Ik had goede ideeën, maar kon er niets mee. De starre organisatie en interne burocratie waren dan ook oorzaak, dat ik op een gegeven moment gestopt ben met dit vrijwilligerswerk. Het idee om mooie Kerst- en wenskaarten in de vorm van kunstkaarten te kunnen verkopen liet mij niet los. Er waren immers nog meer dan genoeg andere Goede Doelen op deze aardbol. Verder zijn er - ook in de directe omgeving - zoveel kunstenaars, die alleen maar als kunstenaar willen bezig zijn. Voor hen is het goed dat de promotie via andere kanalen loopt. Iedereen moet dat doen, waar hij/zij goed in is, is mijn slogan.

Hoe is het opzetten van de Stichting in zijn werk gegaan?
De primaire ideeën werden uitgewerkt, de combinatie KUNSTKAARTEN en GOEDE DOELEN was een logisch gevolg en de naam ART CARD FOR CHARITY was toen snel geboren. Eind 1998 heb ik met een drukker alles opgestart en ben ik eerst begonnen met het telefonisch benaderen van Goede Doelen. Dit was een tijdsintensieve klus, want de meeste Organisaties, die als Goed Doel opereren, zijn terecht voorzichtig en selectief, en willen uitsluitend met bonafide stichtingen 'samenwerken'. Mij viel overigens ook op dat sommige Goede Doelen helaas moesten afhaken vanwege verplichtingen of afspraken, die zij hebben met andere grote Uitgeverijen. Gesprekken met Kamer van Koophandel, Notaris en Belastingen volgden. De Rechtsvorm werd een Stichting zonder Winstoogmerk, de Notariële Akte werd opgemaakt en ART CARD FOR CHARITY kon aan de weg gaan timmeren. Contacten met kunstenaars waren in de tussentijd ook al gelegd.

Hoe selecteerde je de eerste kunstenaars?
Iedereen kon in principe ontwerpen (in de vorm van foto's) indienen. Door een selectie-commissie werden toen de mooiste ontwerpen uitgekozen, gevolgd door het drukken van een collectie van 64 kunstkaarten en de uitgave van een fraaie catalogus, waarin alle kunstkaarten waren afgebeeld. Het drukwerk was in handen van het Drukkerskollektief (thans DRUKVORM) in Geulle.

Hoe gaat de verkoop van de kaarten in zijn werk?
De kaarten werden het 1ste jaar (1999) aan het Bedrijfsleven verkocht via een grote mailing van de 1ste catalogus. Het 2de en 3de jaar werden bedrijven in de regio persoonlijk benaderd en kon men via een showmap, waarin alle kaarten zijn opgenomen, een keuze maken. Medio 2002 is er een Website ( www.artcardcharity.com) gelanceerd, waarin de hele collectie kunstkaarten te zien is en waar men ze ook kan bestellen. Omdat er ook best veel vraag is naar onze kaarten door particulieren, heeft de Stichting in de regio Zuid-Limburg verschillende verkooppunten (zoals Galerie, Kantoorboekhandel, Kunsthandel/Inlijsterij) opgestart, waar de kunstkaarten het hele jaar door verkrijgbaar zijn.

Welke kunstenaars komen in aanmerking om mee te werken aan dit project?
In principe kan iedere kunstenaar participeren of men nu professioneel kunstenaar is of autodidact. Het gaat om zijn/haar afbeelding op de kaart. Die afbeelding moet zo goed zijn dat ze (gretig) aftrek vindt bij liefhebbers van aparte kunstkaarten. Onze multi-functionele kunstkaarten-collectie, (momenteel al meer dan 100 stuks) is echt uniek, een dergelijk concept is in het hele land en daarbuiten niet te vinden. En daar zijn we best trots op.

Hoe ziet de toekomst eruit voor de 'Stichting Art Card for Charity'?
De Stichting ART CARD FOR CHARITY (ACC) heeft al z'n bestaansrecht bewezen. Enkel de naamsbekendheid moet nog groeien. We willen dan ook nog veel en ook bijzondere kaarten uitgeven, zoals thema-gebonden kaarten voor bijv. blijde en droevige gebeurtenissen. Onze kaarten zijn van binnen blanko en daarom het hele jaar door voor alle gelegenheden te gebruiken. Een kaart uit de ART CARD FOR CHARITY-collectie heeft vier pluspunten:

  1. een kwalitatief mooie kaart voor een goede prijs;
  2. men promoot de kunstenaar en ondersteunt een Goed Doel;
  3. bij de ontvanger maakt men daardoor een (meer dan) goede indruk;
  4. de ACC-kaaarten zijn nu al collectors' items.

Ook willen wij nog vermelden dat op onze website behalve de kunstkaarten ook nog een kunst-agenda gepresenteerd wordt, waar kunstexposities in diverse regio's aangekondigd worden. Indien kunstenaars of Galeries/Beeldentuinen hun uitnodiging naar het Secretariaat van ACC sturen, wordt e.e.a. op de website geplaatst! Tot nu toe is deze service nog gratis!